Reklam från McDonalds
Vi pratade en hel del om reklam och dess budskap samt makt genom tiderna kontra idag. Vi utgick ifrån John Bergers bok "Ways of seeing" (1972) och filmklipp. Det blev en rätt så intressant diskussion tycker jag, men jag hade saknat perspektivet som mer lyfter männens förändrade ideal och inte bara kvinnans ändrade ideal. Vi försökte lyfta männens PR och vilken approach den har idag jämfört med på 70 talet, men den diskussionen dog bort väldigt fort och övergick åter igen till ett feministiskt perspektiv. Jag anser att det är viktigt att se på reklam ur ett feministiskt och jämställt perspektiv, men jag tycker också att det är viktigt att belysa vad män och killar utsätts för och vad för ideal de ständigt blir mer eller mindre påverkade av. I framtiden när jag kommer att behandla PR och reklam med mina elever så kommer jag även att föra en diskussion där vi även samtalar om vilka ideal pojkar "eftersträvar". Jag sätter det inom situationstecken just på grund av att varje elev är en individ och är olika motståndskraftiga när det kommer till att påverkas av ideal från reklamvärlden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar