tisdag 10 mars 2015

Samtidskonst med Beatrice Persson den 9 mars

Idag har vi fått en konsthistorisk överblick rörande de olika stora konströrelserna från ca 1950 fram till idag. Det har varit riktigt intressant information, och det märks att Beatrice är en expert i ämnet för hon läser verkligen inte innantill och hon är heller inte rädd för att grotta ner sig i detaljer, vilket jag kan uppskatta. Jag har saknat den här överblicken om de olika konströrelserna och hur de kom till och varför. Nu känner jag att jag har en god grund att stå på som framtida bildlärare. Åt minstonde när det kommer till samtida konströrelser och dess historik.

Reklam från McDonalds



Vi pratade en hel del om reklam och dess budskap samt makt genom tiderna kontra idag. Vi utgick ifrån John Bergers bok "Ways of seeing" (1972) och filmklipp. Det blev en rätt så intressant diskussion tycker jag, men jag hade saknat perspektivet som mer lyfter männens förändrade ideal och inte bara kvinnans ändrade ideal. Vi försökte lyfta männens PR och vilken approach den har idag jämfört med på  70 talet, men den diskussionen dog bort väldigt fort och övergick åter igen till ett feministiskt perspektiv. Jag anser att det är viktigt att se på reklam ur ett feministiskt och jämställt perspektiv, men jag tycker också att det är viktigt att belysa vad män och killar utsätts för och vad för ideal de ständigt blir mer eller mindre påverkade av. I framtiden när jag kommer att behandla PR och reklam med mina elever så kommer jag även att föra en diskussion där vi även samtalar om vilka ideal pojkar "eftersträvar". Jag sätter det inom situationstecken just på grund av att varje elev är en individ och är olika motståndskraftiga när det kommer till att påverkas av ideal från reklamvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar