onsdag 4 mars 2015

Tisdagen den 16 februari

Idag har vi varit på ett seminarium med Magnus, och temat idag var "Varför bild i ALLA skolämnen", om jag har fattat det rätt… (?) Det var intressant, som vanligt. Vi fick bland annat lära oss om hur hjärnan reagerar och fungerar när vi ska försöka fundera på saker och ting och associera till exempel en tegelsten med olika användningsområden en sådan kan ha.

                                                                   Bild på hjärnan



Dessa användningsområden kom jag på, använd fantasin är ett tips:
Mura         Golv               Avgränsa      Gångbana
Måla          Stabilisera      Ringa in        Grund
Slåss          Design           Stol               Grönsakslandsgång
Markera     Gåva              Bord
Stödja        Trygghet        Hus                                                /Totalt 30
Bygga        Skydd            Mur
Hjälpa        Isolering        Bänk
Brunn        Utanförskap   Vägg
Nå upp      Räkna             Tak

Vi pratade också om bokstäver och tecken och hur de är formade, vilken funktion de har och hur de är presenterade i skolans värld. Vi fick bland annat i uppgift att rita en bild som symboliserade en bokstav. 

                                                            Jag valde bokstaven "S"


I slutet av seminariet så fick alla  var sitt häfte med en massa tecken/ symboler. Som jag förstod det så handlade häftet om skolans arbete mot rasism. Vi fick i uppgift att utifrån en symbol som vi fick välja göra en omtolkning så att symbolen fick en helt annan innebörd. Vi fick helt enkelt skapa en symbol, och de flesta symboler handlade om anti-rasism och en enad värld. Den symbol jag valde var "kugghjul". Jag ritade om den, och min symbol står för att vi är alla ETT folk som lever på EN jord med påhittade gränser.

                                Så här blev min nya symbol, jag kallar den "Allas kugghjul"


Symbolen visar massa folk av olika ursprung (se färg på ansiktena). Trots att man tror att man är det enda folk av ens slag, så visar bilden att det finns en motsvarighet på andra sidan. Vi är inte ensamma och unika, varje individ är unik och värdefull, men ett folkslag har inte ensamma rättigheter som gäller för just dem. Jag har även valt att måla olika behov som är synliga hos hälften, vissa är enbenta, vissa har inga armar, vissa behöver hjälpmedel i form av rullstol och vissa är hjulbenta, men alla är vi värdefulla människor som har rätt till att leva och vara älskade. Livet är en gåva här på jorden, och alla ska ha rätt att leva ut den gåvan i fred.

En annan symbol som talade till mig är en symbol som min klasskompis Nina målade. 

                                                                    Ninas symbol



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar