torsdag 5 mars 2015

Världskulturmuseet onsdagen den 4 mars

Vi har idag gått på två utställningar på Världskulturmuseet, "jordlingar" och "Whipala". "Jordlingar" känns som om det är riktad mot yngre åldrar då den är lagd mycket på deras nivå fast man kan definitivt använda den till äldre åldrar då den innehållr många intressanta föremål, och "Whipala" känns som om det är mer riktat till äldre elever med mycket historia och reflektion. Vi skulle välja ut 3 mikroartefakter och se sambandet mellan dessa tre, vår tolkning. Sedan skulle man dela med sig av sin sambandstolkning och sina arkefakt-val med en klasskompis. Sedan skulle vi möta upp Magnus och han ställde mer kognitiva frågor där vi fick förklara vad vi kan lära oss av det vi fått lära oss. Det jag tar med mig från dagen är att utställningen blir till ens egen genom att arbeta på detta sättet där man själv får skapa och se samband. Allt hör ihop.



       Dessa tre mikroartefakter från "Jordlingar"-utställningen valde jag att koppla samman

 

                                          
                                               Här är min skiss på dessa tre föremål




Jag kopplade samman dem under temat "olika kulturers skydd och trygghet". Den fösta bilden visar en vågskål, och där tolkade jag in rättvisa, och en tankeställare till denna artefakt är "Vem bestämmer vad som är rättvisa?". Nästa föremål som jag valde är tandborsten, och för mig i detta sammanhang står den för västerländers besatthet av god hälsa som betyder trygghet. Jag ser det som att vi i Sverige inte har några stora faror att skydda oss ifrån, så vårt fokus är att ha en god hälsa, något som kan gå till överdrift enligt min åsikt. Gällande det sista föremålet som ska vara kinesiska draken så har jag tolkat även det som en symbol för skydd. Nu kan jag ha väldigt fel, men jag tänkte såhär att draken är ett skyddsomen/djur i Kina där masker av drakdjur skrämmer bort onda andar. Så kopplade jag samman mina tre artefakter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar