Denna veckan så har vi haft Magnus hela veckan. Det tycker jag är väldigt väldigt roligt, för Magnus ger mycket sidofakta som ger ännu mer till lektionen. Hans föreläsningar handlar absolut om det som lektionen ska handla om, men han berättar mer fakta omkring. Han har mycket kunskap som han väldigt gärna vill dela med sig av till oss, vilket ger hans föreläsningar ett annat djup. Han har underlag för det han säger, och det märks att han har gjort mycket i sitt liv, sådant uppskattar jag.
Tankar från måndagen är den tankeställare jag fick när Magnus påpekade att jorden var platt. Han ville visa att bilder har makt. Det jag däremot också kom att tänka på var att det är rätt farligt att vara lärare och ha full auktoritet. Eleverna kanske köper allt man säger, och då är det viktigt att det man säger som lärare är sant. Jag har förstått att man ska ha belägg för det man säger i form av till exempel forskning, och att man ska vara lite försiktig med vad man säger och hur man säger det till sina elever. Under Magnus måndagslektion blev stämningen och situationen aningen skrämmande, för vi elever som satt där och skulle motbevisa Magnus lyckades inte! Allt vi sa kunde han bortförklara och ständigt visa på att jorden är platt. Till slut fick vi elever en obehags-känsla, vilket vi pratade om efter att lektionen var slut. Det blev obehagligt på grund av att han lyckades förklara sina belägg så pass bra så att vi elever började känna att "Jaa, den kanske är platt, för vi kan ju inte förklara bättre än honom att jorden är rund. Det är bara någonting som vi VET." Vad jag kom fram till är att det är viktigt att vi som lärare som i framtiden kommer att ha en viss makt måste akta oss för vad vi säger inför eleverna och att det stämmer.
Min andra tanke är från fredagen då Magnus gav oss tipset att när man ska gå på en stor utställning tillsammans med elever så är det ofta alldeles för mycket stoff där för elever att ta in, och för att de ska orka så ska man kanske hålla sig till ca 50 minuter för besöket på utställningen, och inte 3 timmar. Ett annat tips han gav var att man gärna kan välja ut ett par delar av utställningen, reducera innehållet, så att det inte blir för mycket för eleverna, så att de mäktar med alla intryck och orkar hålla fokus och kan greppa det de ser. Sedan kan man gärna ge dem uppdraget att de själva ska välja ut några mikroartefakter ur utställningen, dessa utvalda objekt kan eleverna sedan tolka och kanske göra en parafras av eller utveckla den tanke som väcks inom dem av objektet. På det sättet så blir utställningen deras egen utställning genom att eleverna expanderar sina egna utvalda artefakter. Det som vi har reducerat som lärare får eleverna i sin tur expandera och göra till sin egna vision och bild av utställningens innehåll. Det tyckte jag lät som en bra idé.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar