torsdag 5 mars 2015

Seminarium om att undervisa med bilder, med Magnus fredagen den 27 februari

Vi gick idag bland annat igenom gottebitarna från kurs L6K10G så som induktivt, deduktivt, kapslat, de olika kunskapsuttrycken (ordna, beskriva, analysera, förklara, förstå och värdera) m.m. Vi fick göra en rolig övning som tydligen är väldigt gammal som jag inte minns från kurs L6K10G men som vi tydligen gjorde. Övningen går ut på att det visas fyra kort där fyra olika objekt beskrivs: "Yxa", "Såg", Hammare" och "Ved". Ett ska bort, vilket tycker du ska bort och varför?

Vi gick även igenom bildövningar i Magnus häfte om "Bilder i undervisningen", de var riktigt inspirerande och nu känns det som det kliar i fingrarna att få prova övningarna med elever. Ett exempel var att vi fick en ask med en massa foton i. Av de fotografierna så skulle vi, var och en, välja ut tre foton som vi kunde hitta en koppling mellan och sedan förklara för en klasskompis.



Under lektionen så fick vi även se några konstverk och samtala om vilka ämnen man kan väva in konstverket med, vilka ämnen man kan koppla till det man ser på bilden. Vad som var intressant här var att tillsammans så fanns det ingen ände på vad man kunde hitta i varje konstverk, det var lite spännande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar